 |
TRAM CLUB ROMANIA Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
|
|
| Subiectul anterior :: Subiectul următor |
| Autor |
Mesaj |
stfp

Data înscrierii: 24/Oct/2005 Ultima vizita: 28/Feb/2025 Mesaje: 1759 Locație: Bucuresti 6
|
Trimis: Lun 11 Sep 2006 12:40:38 Titlul subiectului: Scumpirea relativa a transportului in comun in 16 ani |
33136 |
|
Ma gandeam mai de mult ca din nou biletele de tramvai au ajuns circa 1 leu - 1 leu si un pic prin mai toata tara, cam ca in 1989. Preturile care le tin eu minte de atunci sunt: Brasov - 1 leu Tw, 1.10 lei Tb, 1.25 lei Ab; Bucuresti - 1 leu Tw, 1.25 lei Tb, 1.75 lei Ab. Cu exceptia autobuzelor bucurestene toate sunt comparabile cu cele de acuma.
In schimb toate celelalte niveluri de preturi care imi vin in cap sunt mult mai mici (nominal) acuma; cateva chestii de care imi amintesc; pentru simplificare consider biletul 1 leu. Scumpirile relative sunt intre 3 si 10 ori!
Paine - 5 bilete in 1989, 0.5 bilete acum (e exemplu cel mai socant - painea s-a ieftinit de 10 ORI fata de bilete!)
Benzina - 9 bilete atunci, 3.5 bilete acum
Salariu normal - 3000 bilete atunci, 1000 bilete acum
Carne - 37 atunci, 15 acum
Personal Bucuresti-Brasov - 43 atunci, 15 acum
USD - 21 bilete atunci, 3 acum
Abonament lunar Romtelecom - 100 bilete atunci, 30 acum
Televizor mediu pentru nivelul tehnicii curente - 3000 bilete atunci, 400 acum
Masina noua - 62000 bilete atunci, 23000 bilete acum
Singurul dintre preturile de uz curent care mi le amintesc care s-a mentinut egal fata de biletul de tramvaie este tot un bilet... cel de cinema
Cinema - 6 bilete atunci, 6 bilete acum
Apartament - 90000 bilete atunci, 180000 bilete acum
Si cand ma gandesc ca noi cei din Bucuresti suntem niste norocosi, platind doar 40 lei pe luna abonamentul pe toate liniile. In majoritatea celorlalte orase un astfel de abonament e de la 70 de lei in sus - deci 10% dintr-un salariu amarat! Scump. |
|
| Sus |
|
 |
ADK

Data înscrierii: 09/Apr/2019 Ultima vizita: 19/Noi/2025 Mesaje: 792 Locație: Buzau
|
Trimis: Mie 19 Noi 2025 00:24:39 Titlul subiectului: |
222835 |
|
Cu toate că e un subiect vechi, mă uit ce schimbări s-au făcut de-a lungul timpului... nu înțeleg de ce autobuzul, troleibuzul și tramvaiul aveau tarife diferite, iar la tramvai (cel puțin acum vreo jumătate de secol) diferea prețul în funcție unde te urcai (în vagonul motor sau remorcă, în cel din urmă fiind mai ieftin).
Cu toate că nu știu cât se leagă de subiect, dar "pe vremea mea" (adică prin anii 2000) am prins cam următoarele tipuri de tarife în București:
-mediul urban, indiferent de mijlocul de deplasare: 1,30 lei/călătoria (fie că mergeai o stație sau traversai orașul);
-mediul rural, adică preorășeneștile: 1,50 lei/călătoria (indiferent de numărul de km).
-liniile expres, adică cele care duceau la aeroport: 3,50 lei/călătoria (această linie din ce mai știu efectua doar stațiile principale).
Pe vremea când RATB n-avea parteneriatul de azi (precum cu STV și nu numai, unde fiecare își impunea tarifele sale), iar azi s-a ajuns la 3 lei/90 minute, din ce știu pe orice tip de linie indiferent de operator, adică e mult mai bine și mai logic.
La Buzău spre exemplu sunt abonamente pe vreo... 7 zone, în funcție de ce te interesează. Zona 1 e orașul, indiferent cu ce autobuz vrei să circuli, iar pe Z2 încep periferiile, în cazul ăsta până la 5km sau ceva de genul înafara localității, pe Z3 până la 10km și tot așa, bineînțeles că fiecare "zonă" își are tarifele sale dar și flexibilitatea tipului de bilet, adică bilet cu 2 călătorii (doar așa se emit, o prostie că poți plăti cu cardul în autobuz la POS doar o călătorie, baiul e că așa biletul e valabil strict în acel mijloc până la coborâre, spre deosebire de bilet care are valabilitatea de 60 minute, față de 90 în București, prostia e că și la abonamentul cu numărul nelimitat de călătorii ai o oră "timp" să-ți "reconfirmi" prezența), abonament de o zi, pe o săptămână, pe două, pe o lună etc.
Mă uit că în 2 decenii s-a ajuns, de Buzău vorbesc, de la 0,50 lei la 3,50 lei/călătoria... evident vorbim și de alte salarii, prețuri etc din 2005 și până la momentul actual în 2025. S-a avansat bine cu sistemul de tarifare, că aveai doar abonamentul de o lună (posibil și de mai puțin, nu pot confirma) sau achitai în autobuz la taxatoare, dar sistemul ăsta învechit a fost scos de ceva ani pentru că într-un astfel de oraș nu mai era fezabil, nu este Fetești unde pe linia de bază spre Buliga ai doar 3 autobuze pe schimb cu 3 controloare pe fiecare, ci ești într-un municipiu aglomerat cu peste 30 linii și peste 120 de autobuze (cel puțin pe inventar, deci de unde ai scoate peste 240 de controlori doar într-o zi? erau în București țin minte acum un deceniu 320 și ceva de controlori angajați în total ).
Totuși, la Ploiești, acum vreo 10 ani ori ceva de genul, mai că nu era cine știe ce diferență între biletul de o călătorie și abonamentul de o zi... biletul costând 1,50 lei iar ab-ul 4 lei, da, a fost o perioadă nu prea lungă când a costat doar atât. În rest era 6-7 lei...
Nu știu de ce în țară transportul public a fost mereu mai scump, că salariile în orașele de provincie nu strălucesc atât de mult . Probabil că-n București, judecând și puhoiul de lume, să nu faci transportul în comun atractiv (inclusiv prin creșterea calității serviciilor) ar fi o greșeală imensă, că mulți ar opta atunci spre alte mijloace precum mașina sau serviciile de ride-sharing, care și-așa se face des.
Totuși, și modalitatea achiziționării titlului de călătorie s-a îmbunătățit. Nu e musai să-ți mai pierzi timpul pe la vreo tonetă, sunt automate sau chiar direct din mijloc cu cardul bancar sau aplicația pe telefon ori SMS.  |
|
| Sus |
|
 |
|
|
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum Nu puteți vota în chestionarele din acest forum Nu puteți atașa fișiere în acest forum Puteți descărca fișiere în acest forum
|
|