|
TRAM CLUB ROMANIA Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
|
|
Subiectul anterior :: Subiectul următor |
Autor |
Mesaj |
Kaleun
Data înscrierii: 20/Dec/2005 Ultima vizita: 08/Apr/2024 Mesaje: 312 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Dum 28 Ian 2007 18:00:01 Titlul subiectului: dsnsnf |
61072 |
|
ERGONOMIE s.f. Disciplină care se ocupă cu studiul condițiilor de muncă în vederea realizării unei adaptări optime a omului la acestea. – Din fr. ergonomie.
Nu lucreaza nimeni zilnic langa motorul ala, ca sa fie dispuse piesele in asa fel incat sa fie usor de manipulat. Si nici un motor nu trebuie sa aiba scurgeri daca e in stare buna de functionare.
Punte AB = punte produsa la Autocamioane Brasov sau uzina Roman. E o licenta MAN, cu transmisie principala in 2 trepte (are si reductor in butucul rotii, care are o forma anume, avand literele AB stantate pe capac). A fost folosita la o gama larga de autocamioane si autobuze romanesti.
|
|
Sus |
|
|
Dr2006
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 16/Dec/2011 Mesaje: 2182 Locație: Bucuresti 6
|
Trimis: Joi 03 Mai 2007 21:07:08 Titlul subiectului: 111111 |
78684 |
|
Invertorul, care transforma curentu continuu (c.c.) din rețea în curent alternativ (c.a.) pt. acționarea motoarelor. Folosirea de motoarea asincroane în c.a. are avantajul unui consum mult mai mic și unor cheltuieli de întreținere mai mic (lipsesc unele elemente întâlnite la motorul de c.c., cum ar fi periile). Aceasta tehnologie este mai scumpa si, din pacate, pentru tara noastra, nu avem electricieni care sa stie să repare așa ceva.
La București avem 2 troleibuze cu asemenea sistem de tracțiune... unul din ele nu a circulat mai bine de 3 ani din cauza unui defect nu prea grav, celalt a totalizat doar aprox. 1,5 ani de ,,pauză" tot din cauza unor defecte (nu mai zic că pt. un defect minor se așteaptă zile întregi piese).
La Baia Mare au fost achiziționate recent niște troleibuze Saurer din 198x, 2nd hand, dar care au motor asincron în c.a. (mă rog... un model un pic mai vechi, dar foarte bun)... nu știu dacă au sau nu probleme cu ele.
Cât despre chopper... el este un dispozitiv de variatie a tensiunii aplicate unui motor electric (alimentat în c.c.)
O descriere mai amănunțită găsești AICI + ceva poze cu un asemenea dispozitiv (mă rog... unul pentru un motor de tramvai, dar nu-i mare diferență).
|
|
Sus |
|
|
bercenicity
Data înscrierii: 18/Oct/2005 Ultima vizita: 17/Mai/2023 Mesaje: 553
|
Trimis: Vin 04 Mai 2007 15:12:24 Titlul subiectului: |
78689 |
|
Denumirile de motor sincron sau asincron se refera la motoarele in curent alternativ, daca se rotesc sau nu cu cu frecventa curentului cu care sunt alimentate (cel asincron se roteste putin mai incet decat frecventa curentului alternativ)... vezi o descriere aici: http://en.wikipedia.org/wiki/Ac_motor#Single-phase_AC_induction_motors
in articol sunt descrise si motoarele in c.c si e descrisa si functionarea chopperului
|
|
Sus |
|
|
concasor
Data înscrierii: 18/Ian/2007 Ultima vizita: 13/Iun/2007 Mesaje: 12 Locație: Brasov; Bucuresti
|
Trimis: Vin 04 Mai 2007 17:06:11 Titlul subiectului: |
78691 |
|
din cate stiu eu, motoarele de tractiune de C.A. sunt de regula trifazate. De ce:
- Plecarea se poate face pe stea/triunghi (conexiunile motoarelor trifazate, asigurand astfel un demaraj mai lin si o pornire treptata fara socuri). Pe stea porneste, pe triunghi functioneaza. Difera si turatia si cuplul la cele 2 conexiuni.
- Se poate schimba sensul de rotatie al motorului prin inversarea a 2 faze.(la monofazice nu se poate inversa sensul, decat daca acesta are 2 infasurari, una pt un sens cealalta pt celalalt sens). Asta cand vrei sa dai in spate. Plus ca monofazicele sunt de puteri reduse maxim 2-3 KW.
-varierea turatiei si implicit a vitezei se face prin varierea frecventei, de la 5-10 Hz pana la vreo 100-150 Hz. Turatia unui motor electric trifazic se determina usor dupa nr de perechi de poli. Cu cat are mai multe perechi de poli cu atat turatia e mai mica, dar cuplul e mai mare. Se determina turatia cu renumita si binecunoscuta formula inginereasca pe care toti inginerii si mesterii priceputi o stiu: u=60*f/p, unde:60-nr de secunde al minutului, f=frecventa, p=nr perechi poli. In general motoarele de c.a. sunt asincrone, diferenta efectiva de turatie fiind de 3-4% numita alunecare, datorita frecarilor in lagare, ventilatie eventual.
Am condus si troleibuz cu c.a. Demarajul e mai puternic, dar consumul instantaneu e mai mare. Dar motoarele de c.a. stiu ca sunt mai puternice.
|
|
Sus |
|
|
worker
Data înscrierii: 03/Noi/2006 Ultima vizita: 10/Mar/2009 Mesaje: 36 Locație: Sibiu
|
Trimis: Sâm 05 Mai 2007 08:52:09 Titlul subiectului: |
78700 |
|
Dr2006 a scris: | Folosirea de motoarea asincroane în c.a. are avantajul unui consum mult mai mic ... | Reducerea consumului de electrictate este data de echipamentul de control electronic, respectiv de varierea frecventei si a tensiunii si de dotarea vehiculului cu mecanism ptr. frinarea recuperativa. Tipul de motor folosit ( in c.c. sau in c.a.) nu are importanta din punct de vedere al consumurilor. Avantajele motoarelor in curent alternativ comparativ cu cele in curent continuu sint: greutate micsorata semnificativ, nu sint sensibile la praf si umezeala, raportul volum / cuplu este inferior si cel mai important, nu necesita intretinere.
|
|
Sus |
|
|
Catalin Ghita
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 18/Oct/2023 Mesaje: 6225 Locație: Popesti-Leordeni, Buzau
|
Trimis: Mie 18 Iul 2007 08:16:00 Titlul subiectului: |
80389 |
|
Prin bunăvoința domnului Șerban Lăcrițeanu am primit o carte foarte interesantă, se numește "Îndrumătoul lucrătorului din transportul urban și interurban de persoane", apărută la Editura Tehnică, în 1980, avându-i ca autori pe State Mercan și Alexandru Oprișan.
Pe lângă multe alte chestii extrem de interesante, cartea are și un glosar de termeni în legătură cu transportul în comun. Mie mi s-a părut interesant, așa că am scanat câteva pagini și vi le prezint și vouă.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
189.08 kb |
Vizualizat: |
de 19135 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
223.74 kb |
Vizualizat: |
de 19135 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
215.26 kb |
Vizualizat: |
de 19135 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
223.53 kb |
Vizualizat: |
de 19135 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
204.52 kb |
Vizualizat: |
de 19135 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
219.11 kb |
Vizualizat: |
de 19135 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
192.83 kb |
Vizualizat: |
de 19135 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
OAB
Data înscrierii: 25/Noi/2005 Ultima vizita: 10/Mai/2022 Mesaje: 1621 Locație: Cluj
|
Trimis: Dum 13 Ian 2008 03:12:57 Titlul subiectului: Trenul eolian |
86957 |
|
1. Termenul de tren eolian desemnează Trenul cu tracțiune aerodinamică, idee enunțată de Octav Zlătior (userul Octav 43 de pe forumul Railwayfan), student la Cluj; Descrierea completă a sistemului se găsește pe Railwayfan; în situația în care Octav vede acest mesaj, îl rog să vină cu completări, având în vedere că - pentru Cluj - ar fi o soluție optimă
2. Din câte am înțeles, termenul de tren nu este tocmai potrivit deoarece sistemul se bazează pe vagonete individuale, de capacitate redusă, care duc pasagerii direct la destinație. De fapt, se poate considera că vehiculele respective sunt un hibrid - în sensul bun al cuvântului - între:
-ambarcațiunile cu vele
-vagonetele de montagne russe
Sunt mici (capacitate de 4-10 locuri,) și au o formă specială, din cauza curentului neuniform de aer care le propulsează; de asemenea, au elemente de ghidaj care împiedică răsturnarea lor și au, de asemenea, frână electromagnetică și identificator optic; circulă la distanță mică unele de altele
3. Calea de rulare (supraterană, cu aspect estetic corespunzător) cuprinde:
A. un tub principal, al cărui diametru este puțin mai mare decât cel al vagonetelor,
B. tuburi secundare, în interiorul cărora se află suflantele; conformația acestor tuburi determină ca, în anumite locuri, să nu existe curent de aer suficient de puternic pentru a pune în mișcare vagoanele, fapt compensat prin forma vagoanelor care, în acele locuri, merg în virtutea inerției
C. tuburi secundare concepute în așa fel încât curentul de aer din tubul principalsă nu răzbată; în interiorul acestora se află:
-stațiile; pasagerii nu vor fi supuși curentului de aer din tubul principal
-lanțurile de decelerare, respectiv de accelerare, lanțuri care au viteză variabilă în limita a 10 km/h
4. Viteza de deplasare al vagonetelor respective în galeria principală - la dimensiunile gândite în proiect - este de 60 km/h constant; la viteze mai mari, curentul de aer devine turbulent, ceea ce nu e de dorit
5. O călătorie cu un astfel de "tren" ar decurge în felul următor
A. Pasagerul - ajuns în stație - se suie - împreună cu alți 3 până la 9 pasageri, într-un vagonet; timpul de așteptare tinde spre 0, în stație fiind, totdeauna, vagonete
B. Se urcă un pasager, selectează destinația (eventual ruta), care apare pe un panou vizibil din stație; pasagerii care au aceeași destinație se suie în vagon
C. Când calculatorul care controlează sistemul dă comanda de plecare, vagonul este accelerat; lanțul care îl pornește îl și accelerează până la 10 km/h; de acolo este preluat de un alt lanț care are tot 10 km/h și, după ce pintenul a "îmbucat", este accelerat până la 20 km/h iar procesul se repetă până când vagonul ajunge la 60 km/h, când intră în tubul principal. Acolo rulează la distanță mică de alte vagoane, computerul calculând exact momentul în care vagonul de pe linia secundară să se poată strecura între alte două vagoane care rulează în galeria principală.
D. Când un vagonet ajunge la destinație, macazul de la intrarea în tubul secundar aferent stației:
-comută instantaneu pe linia secundară pentru ca vagonul din fața celui în cauză să nu deraieze
-revine instantaneu pentru ca vagonul din spatele acestuia să își poată continua drumul în galeria principală
E. Odată ajuns pe linia secundară, acesta este decelerat treptat de lanțuri, ultimul fiind acela care îl oprește; în timpul opririi, pintenul vagonului este ancorat în ochiurile lanțului corespunzător
6. În caz că apare vreo defecțiune, suflantele se opresc iar vagonetele rulează în virtutea inerției; chiar dacă au loc coliziuni, acestea sunt neglijabile deoarece:
-au viteze apropiate
-sunt prevăzute cu niște cauciucuri pentru atenuarea eventualelor ciocniri
Pasagerii sunt evacuați în siguranță, tunelul fiind prevăzut cu ieșiri de urgență care pot fi deschise atât din interior, cât și din exterior
|
|
Sus |
|
|
bygy007
Data înscrierii: 31/Mar/2008 Ultima vizita: 03/Ian/2024 Mesaje: 239 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mie 16 Apr 2008 00:48:32 Titlul subiectului: Re: 000000 |
92011 |
|
tudor a scris: | Un motor electric este mai mic deact unul diesel, insa depinde si de motor. De regula, motoarele electrice sunt mai compacte decat alea termice. Ce e si mai drept: Un motor electric e MAI USOR decat unul termic.
Inca ceva: motorul electric are caracteristici de tractiune mult superioare celui termic. Si e si nepoluant. | Si este singurul motor care porneste in sarcina (fata de Disel si Otto) nu este necesar ambreiaj. concasor a scris: | din cate stiu eu, motoarele de tractiune de C.A. sunt de regula trifazate. De ce:
- Plecarea se poate face pe stea/triunghi (conexiunile motoarelor trifazate, asigurand astfel un demaraj mai lin si o pornire treptata fara socuri). Pe stea porneste, pe triunghi functioneaza. Difera si turatia si cuplul la cele 2 conexiuni.
- Se poate schimba sensul de rotatie al motorului prin inversarea a 2 faze.(la monofazice nu se poate inversa sensul, decat daca acesta are 2 infasurari, una pt un sens cealalta pt celalalt sens). Asta cand vrei sa dai in spate. Plus ca monofazicele sunt de puteri reduse maxim 2-3 KW.
-varierea turatiei si implicit a vitezei se face prin varierea frecventei, de la 5-10 Hz pana la vreo 100-150 Hz. Turatia unui motor electric trifazic se determina usor dupa nr de perechi de poli. Cu cat are mai multe perechi de poli cu atat turatia e mai mica, dar cuplul e mai mare. Se determina turatia cu renumita si binecunoscuta formula inginereasca pe care toti inginerii si mesterii priceputi o stiu: u=60*f/p, unde:60-nr de secunde al minutului, f=frecventa, p=nr perechi poli. In general motoarele de c.a. sunt asincrone, diferenta efectiva de turatie fiind de 3-4% numita alunecare, datorita frecarilor in lagare, ventilatie eventual.
Am condus si troleibuz cu c.a. Demarajul e mai puternic, dar consumul instantaneu e mai mare. Dar motoarele de c.a. stiu ca sunt mai puternice. | O completare: motoarele sincrone sint folosite 80-90% ca generatoare.
|
|
Sus |
|
|
Citaro_2
Data înscrierii: 02/Sep/2008 Ultima vizita: 07/Mai/2013 Mesaje: 46 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Lun 27 Oct 2008 12:57:55 Titlul subiectului: Re: 000000 |
100092 |
|
Ce inseamna Retarder?am vazut pe fisele anumitor autobuze aceasta functie.
_________________ Un transport iesit din comun! |
|
Sus |
|
|
Catalin Ghita
Data înscrierii: 27/Oct/2005 Ultima vizita: 18/Oct/2023 Mesaje: 6225 Locație: Popesti-Leordeni, Buzau
|
Trimis: Mie 11 Mar 2009 10:34:38 Titlul subiectului: |
107713 |
|
Explicarea câtorva Indicatori de Performanță folosiți în Transportul Public
Timpul de așteptare (un indicator care arată câte minute trebuie să aștepte călătorii suplimentar față de cazul în care traseul ar fi fost operat conform orarului)
Coeficientul de Utilizare a Flotei - Coefficient of the fleet usage (CFU)
Rata de utilizare a flotei este procentul de vehicule utilizat din flota totală de inventar, în fiecare zi.
Apoi se face media pe an.
CFU (CUF)= Numărul de autobuze utilizate pe zi / Parcul inventar x 100
Acest indicator trebuie să fie un minim de 65%
Media traseului zilnic - Daily average route (DAR)
Acest factor arată câți kilometri parcurge pe zi fiecare autobuz și apoi se face media.
De asemenea, este posibil pentru să se obțină același rezultat cu formula:
DAR= Numărul total de kilometri parcurși de toate autobuzele / Numărul de autobuze active zilnic
Vârsta medie a parcului auto - Average age of the fleet (AAF)
Arată cât de vechi sunt autobuzele, în medie.
AAF (VMPA) = Suma vârstelor autobuzelor / numărul de autobuze
Indicatorul de productivitate a muncii - Productivity of labor (PL)
Indică venitul mediu anual adus de fiecare angajat - € / angajat
PL (PM) = Veniturile anuale / media numărului de angajați
Valorile au crescut constant, pe măsură ce veniturile au crescut an de an, ca urmare a faptului că numărul de pasageri a crescut în fiecare an, și a numărului de angajați care a rămas aproape la fel.
Numărul de accidente (HI) cauzate de transportul public
Arată cât de sigur este să călătorești cu transportul public.
Indică câte persoane au fost rănite din cauza transportului public (HI) și care este numărul de evenimente de trafic? (TE)
_________________ Harta traseelor autobuzelor Transbus Buzau.
http://harti.tramclub.org/buzau-apr13.pdf |
|
Sus |
|
|
ubu.roi
Data înscrierii: 15/Ian/2009 Ultima vizita: 11/Noi/2010 Mesaje: 21 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mie 01 Apr 2009 11:08:31 Titlul subiectului: |
108868 |
|
As dori sa stiu ce inseamna:
- rebrusment, a rebrusa
- RK
- remiza (nu, nu la sah)
- metoda "cut and cover"
De asemenea, desi nu e legat direct de transportul in comun as dori sa stiu care este termenul corect: a transla sau a translata o cladire? A translata ma duce cu gandul la termenul din engleza pentru "traducere" si am impresia ca nu e corect, desi am vazut folosit acest cuvant.
Multumesc
|
|
Sus |
|
|
paul_bv
Data înscrierii: 20/Iul/2007 Ultima vizita: 22/Iul/2009 Mesaje: 62 Locație: Brasov
|
Trimis: Mie 01 Apr 2009 15:54:22 Titlul subiectului: |
108881 |
|
RK este reparatie capitala.
ubu.roi a scris: | - rebrusment |
Schimbare a direcției și a sensului de mișcare a unui tren prin întoarcerea locomotivei și legarea ei la capătul opus al șirului de vagoane. – Din fr. rebroussement. (iata ce spune DEX-ul).
ubu.roi a scris: | - remiza |
Construcție prevăzută cu instalații de spălare și ventilare, precum și cu un mic atelier de reparații, folosită pentru adăpostirea vehiculelor auto, a uneltelor, a locomotivelor, a vagoanelor etc.
|
|
Sus |
|
|
guest
Data înscrierii: 30/Sep/2006 Ultima vizita: 09/Mai/2024 Mesaje: 9929 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mie 01 Apr 2009 16:30:01 Titlul subiectului: |
108884 |
|
ubu.roi a scris: | - metoda "cut and cover" |
Metoda sapa si acopera, folosita in anii '30 la constructia metroului in Londra, dar si la noi (exemplu: tronsonul cuprins intre Eroilor si Mihai Bravu, etc).
_________________ Troleibuzul de pe linia 86 este preferatul meu |
|
Sus |
|
|
iasivezi
Data înscrierii: 27/Iun/2009 Ultima vizita: 25/Oct/2010 Mesaje: 4 Locație: Iasi
|
Trimis: Mie 08 Iul 2009 14:08:52 Titlul subiectului: Ce inseamna IJTL |
113620 |
|
Nu stiu daca am aplicat unde trebuie insa cu scuzele de rigoare as dori cate mai multe informatii despre IJTL, adica ce inseamna abreviera, ce reprezita sau ce a reprezentat etc. Am cautat peste tot si nu am gasit nimic concret. Mi-ar fi de folos niste informatii, pentru un studiu.
_________________ www.iasivezi.com |
|
Sus |
|
|
AmiralAOV
Data înscrierii: 24/Iun/2007 Ultima vizita: 16/Iul/2019 Mesaje: 4345 Locație: Galati
|
Trimis: Mie 08 Iul 2009 15:15:53 Titlul subiectului: |
113622 |
|
I.J.T.L. insemna Intreprinderea Judeteana de Transport Local. Aceasta denumire era atribuita majoritatii operatorilor de transport in comun din judetele tarii pana inainte de revolutie. Dupa revolutie aceste 'intreprinderi" au devenit regii autonome (ex: RATB, RATP, RATUC...)
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
69.05 kb |
Vizualizat: |
de 16871 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
Trix
Data înscrierii: 02/Aug/2006 Ultima vizita: 04/Noi/2020 Mesaje: 1194
|
Trimis: Mie 08 Iul 2009 20:20:02 Titlul subiectului: |
113646 |
|
Desi purtau titulatura de "intreprinderi judetene", aceste IJTL'uri nu prestau servicii de transport decat pe raza resedintei de judet sau a altor orase din judet si intre acestea si comune adiacente, dar pe distante relativ scurte. Aceste restrictii se aplicau si serviciilor de taximetrie care atunci tineau de aceste intreprinderi.
Traseele intrajudetene care nu corespundeau descrierii de mai sus erau operate de ITA, desi anterior reorganizarii intreprinderilor de transport erau operate de catre acestea. Reorganizarea intreprinderilor de transport in "IJTL" a avut loc undeva in perioada anilor 1979-1980.
Exceptie a facut ITB, care avea insa tot aceleasi activitati.
|
|
Sus |
|
|
guest
Data înscrierii: 30/Sep/2006 Ultima vizita: 09/Mai/2024 Mesaje: 9929 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mie 08 Iul 2009 22:16:23 Titlul subiectului: |
113666 |
|
O alta chestie care ar trebui dezbatuta este pluralul de la cuvantul macaz. Am vazut pe forum ambele exprimari atat macaze cat si macazuri.
_________________ Troleibuzul de pe linia 86 este preferatul meu |
|
Sus |
|
|
andrei11
Data înscrierii: 10/Feb/2009 Ultima vizita: 11/Iul/2023 Mesaje: 1863 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Mie 08 Iul 2009 22:30:48 Titlul subiectului: |
113667 |
|
M-am uitat in DEX. Ei le acrediteaza pe amandoua ca fiind corecte.
|
|
Sus |
|
|
Sherifu
Data înscrierii: 25/Feb/2008 Ultima vizita: 07/Ian/2020 Mesaje: 62 Locație: Constanta
|
Trimis: Dum 03 Ian 2010 04:23:01 Titlul subiectului: |
121887 |
|
As dori sa stiu si eu daca exista vreo diferenta vizibila (diferenta fizica) intre vehiculele cu chopper si cele fara chopper. Spre exemplu DAC-uri sau V3A-C care sa fi avut chopper si altele din aceeasi generatie care sa nu fi avut. Si, eventual, daca ar cunoaste cineva cu referire la Constanta care au fost vehiculele cu chopper daca acestea au existat in orasul de la malul marii.
|
|
Sus |
|
|
|
|
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum Nu puteți vota în chestionarele din acest forum Nu puteți atașa fișiere în acest forum Puteți descărca fișiere în acest forum
|
|