Subiectul anterior :: Subiectul următor |
Autor |
Mesaj |
andrei11
Data înscrierii: 10/Feb/2009 Ultima vizita: 11/Iul/2023 Mesaje: 1863 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Vin 22 Ian 2010 22:13:05 Titlul subiectului: Despre tehnologiile de executie a tunelelor |
122608 |
|
Puteti sa-mi explicati si mie cum functioneaza un scut? Oricum pana in 1989 tunelurile au fost sapate cu tarnacopul. Cum sapi tunelul cu scutul? Asta ma intereseaza, ca dupa aceea stiu ce se intampla. Deci in locul capului rotativ cu cutite, ca organ activ, ce ai? Excludem tarnacopul lui Ceausescu din start, evident.
|
|
Sus |
|
|
adrian rosca
Data înscrierii: 22/Aug/2006 Ultima vizita: 05/Iul/2017 Mesaje: 162 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Lun 25 Ian 2010 11:24:28 Titlul subiectului: |
122664 |
|
O sursa de informatii este lucrarea "Tehnologii pentru excavarea lucrărilor hidrotehnice subterane" – Simionescu Al.: Editura Tehnică București, 1985. Nu conteaza ca se refera la constructii hidrotehnice, tehnologia este la fel.
|
|
Sus |
|
|
armyuser
Data înscrierii: 29/Ian/2010 Ultima vizita: 18/Mar/2012 Mesaje: 24 Locație: Bucuresti 6 (Militari)
|
Trimis: Mie 21 Apr 2010 17:58:10 Titlul subiectului: Re: Despre tehnologiile de executie a tunelelor |
126114 |
|
Am găsit câteva informatii referitoare la tehnologia de săpare a tunelului circular de metrou. Sper să fie de folos cititorilor.
Am atașat si două arhive cu paginile din revistă incluse deja în acest fir, precum și alte pagini care nu au mai fost publicate aici.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
221.41 kb |
Vizualizat: |
de 29944 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
241.05 kb |
Vizualizat: |
de 29944 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
227.73 kb |
Vizualizat: |
de 29944 ori |
|
Descriere: |
|
Descărcare |
Nume fișier: |
tehnologii-metrou-1.rar |
Mărime fișier: |
5.55 MB |
Descărcat: |
de 1236 ori |
Descriere: |
|
Descărcare |
Nume fișier: |
tehnologii-metrou-2.rar |
Mărime fișier: |
2.11 MB |
Descărcat: |
de 1176 ori |
|
|
Sus |
|
|
adrian rosca
Data înscrierii: 22/Aug/2006 Ultima vizita: 05/Iul/2017 Mesaje: 162 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Vin 23 Apr 2010 12:13:38 Titlul subiectului: |
126161 |
|
Am adaugat si eu doua extrase relevante din lucrarea "Tehnologii pentru excavarea lucrărilor hidrotehnice subterane" – Simionescu Al.: Editura Tehnică București, 1985.
Descriere: |
|
Descărcare |
Nume fișier: |
2.pdf |
Mărime fișier: |
298.13 kb |
Descărcat: |
de 598 ori |
Descriere: |
Descrierea tehnologiei de lucru |
|
Descărcare |
Nume fișier: |
1.pdf |
Mărime fișier: |
667.66 kb |
Descărcat: |
de 544 ori |
|
|
Sus |
|
|
bogdaneftimie
Data înscrierii: 06/Feb/2010 Ultima vizita: 04/Ian/2013 Mesaje: 395 Locație: Bucuresti 6 (Gorjului)
|
Trimis: Vin 16 Iul 2010 14:47:58 Titlul subiectului: |
130257 |
|
Cateva imagini cu un TBM in actiune:
Imaginile sunt preluate de la constructia metroului din Sofia, si reprezinta efortul comun al Metropoliten si o firma straina. Nu imi amintesc daca face parte din MD1 sau MD2 (MD = MetroDiameter, in traducere ~ magistrala)
Voi incerca sa postez si cateva imagini de la PLS unde s-a lansat acel TBM, si deasemenea o metoda de constructie care la noi nu stiu daca s-a folosit (numele nu era mentionat, ci doar o descriere)
|
|
Sus |
|
|
andrei11
Data înscrierii: 10/Feb/2009 Ultima vizita: 11/Iul/2023 Mesaje: 1863 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Vin 16 Iul 2010 20:42:05 Titlul subiectului: |
130271 |
|
Intrebare : Se poate face cu o masina de facut tunele un tunel pentru linie dubla pentru metroul din Bucuresti ? Deci amandoua liniile in acelasi tunel, tunel facut fara decopertare la suprafata. Sper ca am fost destul de clar. Multumesc.
|
|
Sus |
|
|
subway guru
Data înscrierii: 02/Iul/2010 Ultima vizita: 14/Noi/2013 Mesaje: 634 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Vin 16 Iul 2010 22:17:43 Titlul subiectului: |
130280 |
|
Scula mecanizata de facut tunele se numeste in 'jargonul' de specialitate TBM (Tunnelling Boring Machine). V-as propune sa utilizam aceasta denumire pt claritate.
Scula semi-mecanizata se numeste 'scut'.
Raspunsul pe ultrascurte la intrebare este DA.
Implicatiile si considerentele nu sunt de 'ultrascurte'
|
|
Sus |
|
|
rgv
Data înscrierii: 13/Mai/2009 Ultima vizita: 04/Oct/2011 Mesaje: 42 Locație: Iasi
|
Trimis: Dum 18 Iul 2010 09:17:59 Titlul subiectului: |
130335 |
|
andrei11 a scris: | Intrebare : Se poate face cu o masina de facut tunele un tunel pentru linie dubla pentru metroul din Bucuresti ? Deci amandoua liniile in acelasi tunel, tunel facut fara decopertare la suprafata. Sper ca am fost destul de clar. Multumesc. | Exact pornind de la acest principiu (de a folosi un singur tunel, deci costuri reduse) a fost proiectat Montreal Metro, in asa fel incat sa permita constructia unui singur tunel (de 7,1 m latime), dar vagoanele ce compun trenurile, desi circula pe linii cu ecartament normal, au o latime de 2,5 m. Pe de alta parte, statiile au o lungime de 150 m, permitand circulatia cu trenuri compuse din 9 vagoane (3 seturi X 3 vagoane fiecare), cu o capacitate de 1260 pasageri (din care 360 pe scaune).
Totul pleaca din proiectare, functie de tehnologia disponibila la timpul respectiv.
|
|
Sus |
|
|
bogdaneftimie
Data înscrierii: 06/Feb/2010 Ultima vizita: 04/Ian/2013 Mesaje: 395 Locație: Bucuresti 6 (Gorjului)
|
Trimis: Dum 18 Iul 2010 19:34:53 Titlul subiectului: |
130348 |
|
Asa cum spuneam, cateva imagini de la constructia unei statii prin metoda Milan, metoda de constructie subterana (sursa imaginilor este mentionata pe fiecare imagine, locatia Banishora, Sofia:
Nu cunosc detalii despre metoda, dar daca cineva cunoasye detalii, este rugat sa expuna cateva idei
Din imagini, se observa ca complexul statiei a fost "injectat" cu beton direct in sol, apoi s-a excavat pamantul dintre peretii statiei.
|
|
Sus |
|
|
sab
Data înscrierii: 14/Sep/2008 Ultima vizita: 04/Aug/2013 Mesaje: 1354 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Dum 18 Iul 2010 21:26:15 Titlul subiectului: |
130352 |
|
Si la noi s-a folosit aceeasi tehnica. Se turnau intai stalpii de rezistenta, apoi planseele incepand de sus in jos si dupa aceea se excava si se scotea pamantul prin asa numitele "goluri tehnologice"...Din ce stiu, asa s-a lucrat la Unirii.
|
|
Sus |
|
|
subway guru
Data înscrierii: 02/Iul/2010 Ultima vizita: 14/Noi/2013 Mesaje: 634 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Dum 18 Iul 2010 21:54:22 Titlul subiectului: |
130353 |
|
Tehnologia respectiva se numeste 'metoda milaneza'.
A fost adesea folosita si la noi.
Terminologia standard este 'executie top-down' pt statii si galerii de metrou.
Ai sa mai intalnesti astfel de denumiri de 'provenienta' care indica locul in care s-a folosit tehnologia respectiva prima data (ex: metoda berlineza sau metoda hamburgheza)
N-au inventat-o bulgarii, care sunt cu cca. 20-30 de ani in urma noastra la constructia de metrou.
Sa nu intelegi cumva ca am vreun resentiment privind 'producatorii de castraveti'.
Am avut oportunitatea sa-l cunosc atat pe directorul 'Metrorexului' bulgaresc (un om deosebit de cumsecade, ne trimitem mereu felicitari de Anul Nou) cat si pe consultantul sef japonez al proiectului lor.
Japonezul ala e foarte posibil sa fie in viitor implicat in proiectul nostru de Otopeni. Vom vedea.
Metroul lor este integral in subordinea municipalitatii Sofia.
Reprezentantul Bulgariei la Asociatia Internationala de Tunele e patronul firmei care asigura studiile geotehnice pentru Metro-Sofia, n-au nici macar o asociatie nationala de constructii subterane ca a noastra.
In rest, cum am spus, toate bune despre vecini si bravo lor ca reusesc asa cum pot sa-si dezvolte reteaua lor de metrou.
Dar nu ne-o da de exemplu, ca nu e cazul.
Si in final, Bucurestii nu sunt Sofia.
PS:
Pot sa-ti mai spun ca ne invidiaza foarte mult pentru noile noastre trenuri marca Bombardier!
|
|
Sus |
|
|
subway guru
Data înscrierii: 02/Iul/2010 Ultima vizita: 14/Noi/2013 Mesaje: 634 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Lun 19 Iul 2010 00:51:35 Titlul subiectului: Re: Despre tehnologiile de executie a tunelelor |
130361 |
|
andrei11 a scris: | Oricum pana in 1989 tunelurile au fost sapate cu tarnacopul. | Pentru proprietatea termenilor te rog permite-mi sa fac urmatoarele precizari:
Daca terenul era preponderent nisipos, saparea se facea cu banala lopata.
Daca terenul era argilos, se utilizau pickhammere cu aer comprimat care aveau sudate pe 'spitz' tot un soi de 'lopatica'.
Tarnacoape n-am prea vazut in frontul scutului.
Asta doar asa ca o corectie minora.
Ramane valabila ideea ta de baza ca tunelele au fost excavate 'manual'.
Din aceasta cauza scutul se numea 'semi-mecanizat' ca sa nu-i spuna de-a dreptul 'semi-manual'.
P.S.: si dupa '89 a fost la fel!
|
|
Sus |
|
|
bogdaneftimie
Data înscrierii: 06/Feb/2010 Ultima vizita: 04/Ian/2013 Mesaje: 395 Locație: Bucuresti 6 (Gorjului)
|
Trimis: Lun 19 Iul 2010 07:56:16 Titlul subiectului: |
130364 |
|
@subway guru:
Exemplu bun sau prost, nu comentam nimic, dar totusi ei au reusit sa construiasca mai mult ca noi, dupa 1990. asta indubitabil. Si sincer arata si mai frumoase statiile (un exemplu este statia si tunelul construit peste acel pod cu soseaua alaturata, sau statia capat de linie, construita deasupra unui rau.
Offtopic: Cat despre comparatia de trenuri, cele rusesti, 81-71 sau 81-74, te asigur ca sunt mult mai functionale si mai ok decat si BM-urile. Aici multi vor face comparatii, dar realitatea este ca acele trenuri, chiar si invechite, sunt cu mult mai fiabile, si mai confortabile pt calatori. Aceleasi trenuri se folosesc si in Praga pe 2 dintre magistrale, si sunt construite astfel incat sa nu mergi ca sardinele, si sa ai si aer in saloanele de calaltori, au acele fante de intrare a aerului, au mai multe chestii interesante. Dar detaliile nu isi au rostul aici.
|
|
Sus |
|
|
Catalin Grigorie
Data înscrierii: 05/Feb/2009 Ultima vizita: 10/Iul/2011 Mesaje: 43 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Lun 19 Iul 2010 10:43:36 Titlul subiectului: |
130370 |
|
Tocmai ce am vazut poze cu reteaua de metrou din Sofia si sincer arata foarte bine.. chiar mai bine decat ce e pe la noi... plus ca au un site mult mai bine informat in care sunt prezentate si metodele de constructie ale tunelelor ... Ca mai au de munca pana sa atinga niveul retelei noastre e adevarat, dar in ritmul lor de dezovltare comparativ cu al nostru, nu o sa dureze prea mult...
http://www.metropolitan.bg/en/progress/technology/
|
|
Sus |
|
|
bogdaneftimie
Data înscrierii: 06/Feb/2010 Ultima vizita: 04/Ian/2013 Mesaje: 395 Locație: Bucuresti 6 (Gorjului)
|
Trimis: Lun 19 Iul 2010 10:53:52 Titlul subiectului: |
130371 |
|
Cea mai interesanta mi se pare statia Musagentitsa - cea construita la un capat de pod, si care traseul liniei este construit pe pod. detalii mai multe se gasesc pe site, sau pe skyskrapercity - sofia metro forum.
|
|
Sus |
|
|
subway guru
Data înscrierii: 02/Iul/2010 Ultima vizita: 14/Noi/2013 Mesaje: 634 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Lun 19 Iul 2010 12:17:32 Titlul subiectului: |
130374 |
|
Tot offtopic:
Eu as fi mai gelos pe vecinii unguri.
Au stiut sa-si porneasca M4 al lor (echivalentul M5-ului nostru) si sa subtraverseze si Dunarea cu tunelele.
Pentru ilustrare pun si cateva imagini (personajul din prim plan e 'consultantul'. Remarcati va rog sistemul 'sofisticat' prin care sunt coordonate lucrarile cat si calitatea betoanelor)
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
90.92 kb |
Vizualizat: |
de 29217 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
82.38 kb |
Vizualizat: |
de 29217 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
90.32 kb |
Vizualizat: |
de 29217 ori |
|
Ultima modificare efectuată de către subway guru la Lun 19 Iul 2010 12:33:34, modificat de 1 dată în total |
|
Sus |
|
|
bogdaneftimie
Data înscrierii: 06/Feb/2010 Ultima vizita: 04/Ian/2013 Mesaje: 395 Locație: Bucuresti 6 (Gorjului)
|
Trimis: Lun 19 Iul 2010 12:29:41 Titlul subiectului: |
130375 |
|
Cateva detalii despre metroul din Budapesta: statiile au cam acelasi aspect cu cele din Praga, cu mentiunea ca sunt mai stralucitoare si mai noi, curate. Respecta oarecum stilul sovietic de constructie.
Ce este interesant, este adancimea la care au fost construite statiile din Praga, si de unde au si forma respectiva.
|
|
Sus |
|
|
subway guru
Data înscrierii: 02/Iul/2010 Ultima vizita: 14/Noi/2013 Mesaje: 634 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Lun 19 Iul 2010 20:22:39 Titlul subiectului: |
130393 |
|
Te rog sa-mi dai voie sa nu fiu cu totul de acord.
Metroul praghez a fost mereu extrem de 'cochet'. Au arhitecti buni si cu personalitate, metroul lor e al lor si nu prea seamana la fatada cu celelalte metrouri.
Mie cel mai mult mi-a placut statia StűíŸkov.
Imi pare rau ca nu am la indemana pozele facute de mine in 2007 in timpul constructiei.
Dar pun aici doua foto de pe internet.
Cota statiei -6m.
Cum am mai spus, vecinii fac cum trebuie, numai noi suntem in continuare obligati ca in loc de statii moderne sa proiectam buncare antiatomice.
Doar pt ca niste functionari de la ISU sa-si justifice lefurile si posturile pt lucruri inutile dar costisitoare.
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
57.27 kb |
Vizualizat: |
de 29155 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
91.77 kb |
Vizualizat: |
de 29155 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
bogdaneftimie
Data înscrierii: 06/Feb/2010 Ultima vizita: 04/Ian/2013 Mesaje: 395 Locație: Bucuresti 6 (Gorjului)
|
Trimis: Lun 19 Iul 2010 20:30:57 Titlul subiectului: |
130394 |
|
Corect. Statia de mai sus a fost construita daca nu ma insel in 2007, imagini de la constructie se regasesc aici:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=307889&page=2
In timpul constructieie, spre final, se putea vizita santierul, inclusiv tunelul.
Statiile de care spuneam ca se aseamana, sunt dintre cele mai vechi, cum este Invalidovna de exemplu, au acel stil de peron central format dintro insula centrala mai mare si cate o insula laterala mai mica, cu accese intre stalpii de rezistenta. Este vorba de statiile la adancime mare, si care praghezii s-au priceput sa le construiasca destul de bine, daca nu chiar f bine, mai ales cum sunt pozitionate pentru a contura triunghiul central aorasului, accese care se regasesc in cladiri, in centrul orasului, ceea ce mie mi-a placut foarte mult. De mentionat si tunelul suprateran, de la statia Hurka, care traverseaza acel parc, si totodata si lacul din parc, inteligent si fara a distruge/ consuma resurse
Invalidovna:
Hurka-Luziny:
|
|
Sus |
|
|
subway guru
Data înscrierii: 02/Iul/2010 Ultima vizita: 14/Noi/2013 Mesaje: 634 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Lun 19 Iul 2010 20:52:48 Titlul subiectului: |
130395 |
|
Daca tot vorbim despre tehnologiile 'avansate' de constructie a tunelelor, iata si un mini-reportaj de anul acesta de la 'mama tuturor tunelelor'.
Cel mai 'tare' tunel din lume!
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
131.42 kb |
Vizualizat: |
de 29137 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
58.53 kb |
Vizualizat: |
de 29137 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
86.89 kb |
Vizualizat: |
de 29137 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
86.5 kb |
Vizualizat: |
de 29137 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
67.77 kb |
Vizualizat: |
de 29137 ori |
|
Descriere: |
|
Mărime fișier: |
75.6 kb |
Vizualizat: |
de 29137 ori |
|
|
|
Sus |
|
|
bogdaneftimie
Data înscrierii: 06/Feb/2010 Ultima vizita: 04/Ian/2013 Mesaje: 395 Locație: Bucuresti 6 (Gorjului)
|
Trimis: Lun 19 Iul 2010 21:01:35 Titlul subiectului: |
130396 |
|
subway guru a scris: | Daca tot vorbim despre tehnologiile 'avansate' de constructie a tunelelor, iata si un mini-reportaj de anul acesta de la 'mama tuturor tunelelor'.
Cel mai 'tare' tunel din lume! | Deja aici este treaba "serioasa" la cei ~16Km de tunel. Imi place captuseala interioara folosita.
|
|
Sus |
|
|
subway guru
Data înscrierii: 02/Iul/2010 Ultima vizita: 14/Noi/2013 Mesaje: 634 Locație: Bucuresti
|
Trimis: Lun 19 Iul 2010 21:49:19 Titlul subiectului: |
130401 |
|
15,1km e doar sectiunea vizitata. Are termen de finalizare oct. a.c. si e ultima sectiune aflata in constructie.
Lungimea 'comerciala' a lucrarii e de 57km de tunel dublu.
In realitate sunt de aproape trei ori mai multi km de tunele sapate.
O lucrare 'GIGANT'.
Elvetienii sapa la tunele de cand i-a facut mama lor.
Ei stiu ca o tara de vaioage si cantoane nu se tine 'unitara' decat daca sapi si iarasi sapi cai de comunicatie prin munti, pentru a alcatui o tara cu adevarat.
Conducatorii nostri n-au nici o viziune in sensul asta.
La noi spre exemplu, desi poti sa arunci cu piatra de la Campulung Muscel la Fagaras, daca e sa calatoresti, mai usor ajungi la Constanta.
Negru Voda, Dragos Voda au luat-o la trap calare peste munti pentru a descaleca. Dar noi cum facem?
Pentru a avea intradevar un stat 'unitar' trebuie o infrastructura care sa 'teasa' intre ele provinciile 'istorice'.
La scoala ni se baga in cap tot felul de 'gogorite' cum Carpatii au fost 'ultimul reazem' si 'trasatura de unire' a poporului roman.
In toata Europa muntii au fost 'bariere' de separare si nu 'elemente de unire'.
Carpatii au fost elementul geografic principal pt care noi nu am reusit sa devenim o natiune decat cu atat de multa greutate si intarziere.
Oare noi cand o sa incepem sa sapam pt unitatea tarii si a neamului precum elvetienii?
Sunt trist...
|
|
Sus |
|
|
|