Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA TRAM CLUB ROMANIA
Comunitatea prietenilor mijloacelor de transport in comun
 
Arhiva video  Biblioteca  Tarife  Harti  Locatii  Retele  Planificator rute  Forumul vechi (2005)  ÎnregistrareÎnregistrare 
MembriMembri  ProfilProfil  CăutareCăutare   Mesaje privateMesaje private   AutentificareAutentificare 
Translate to English
Traduire en français
Traduci in italiano
Übersetzen auf Deutsch
Traducir al español

Stiri si articole de presa despre transportul feroviar
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
 
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Trenuri
Subiectul anterior :: Subiectul următor  
Autor Mesaj
guest



Data înscrierii: 30/Sep/2006
Ultima vizita: 11/Noi/2025
Mesaje: 11086
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Vin 10 Oct 2025 10:29:50    Titlul subiectului: 222570

Vad ca sunt multe stiri legate de situatia financiara dezastroasa a CFR-ului. Eu mai intreb o chestie. Ce mai cauta in functie directorul CFR Calatori, Traian Preoteasa ? De ce nu este destituit ? Bolojan a spus despre performanta. Deci......au fost vorbe in vant ? Articolul se gaseste in Club Feroviar

Citat:
Ce îi sfătuiesc sindicatele pe mecanici să facă dacă rămâne CFR Călători fără bani de salarii

Comitetul Director al Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România a adoptat marți o serie de hotărâri care-i vizează pe mecanicii de locomotivă de la CFR Călători. Practic, mecanicii sunt sfătuiți cum să procedeze dacă în lunile noiembrie și decembrie va rămăne CFR Călători fără bani de salarii. O altă situație luată în calcul este cea în care trenurile nu vor mai primi acces pe rețeaua națională, din cauza datoriilor acumulate la plata Tarifului pentru Utilizarea Infrastructurii (TUI). De asemenea, sindicaliștii se pregătesc de mitinguri de protest, grevă de avertisment sau chiar grevă generală.

În ședința Comitetului Director al federației a fost discutată situația sporurilor conducere simplificată, pentru condiții periculoase și nocive ale mecanicilor de drum (mecanic de locomotivă și automotor I), care au fost ”diminuate abuziv, ilegal și netemeinic de către angajator (CFR Călători – n.red.), fără respectarea CCM în vigoare, a instrucțiunilor în vigoare și a regulamentelor, precum și respectarea Decretului Lege 98/1990”.

Un alt punct aflat pe ordinea de zi a ședinței a vizat participarea FSTFR la mitingul de protest organizat de confederațiile sindicale reprezentative CSN Meridian, CNS Cartel Alfa, CSDR și CNSLR-Frăția la sfârșitul lunii octombrie. De asemenea, s-a votat în unanimitate și participarea la o eventuală grevă de avertisment la nivel național sau chiar a uneia generale, organizate de confederațiile menționate.

La începutul lunii august, confederațiile sindicale reprezentative au stabilit un set de revendicări comune și strângerea de semnături pentru declanșarea grevei generale. Acum, membrii Comitetului Director al FSTFR au votat în unanimitate participarea la greva de avertisment și la greva generală organizate de cele patru confederații sindicale reprezentative la nivel național și/sau organizate de CSN Meridian împotriva practicilor Guvernului de distrugere a sistemului feroviar românesc.

Suspendarea circulației trenurilor, prilej pentru efectuarea zilelor de concediu
În ședința sindicală au fost analizate și consecințele pe care le va avea, dacă se va materializa, notificarea CFR SA privind suspendarea traselor trenurilor CFR Călători din cauza restanțelor acumulate la plata TUI, pe care a prezentat-o în premieră Club Feroviar.

”Sunt multe zile de concediu de odihnă rămase restante la funcția de mecanic de locomotivă și, de asemenea, multe ore suplimentare. Dacă CFR SA și/sau Electrificare CFR SA vor suspenda circulația trenurilor, mecanicii de locomotivă ai CFR Călători vor trebui plătiți cu salariul întreg, pentru că astfel se vor compensa toate orele suplimentare și se vor lua toate zilele de concediu de odihnă restante. Dar nu este rezolvată problema la celelalte funcții”, se arată în procesul-verbal al ședinței, pe care l-am consultat.

Trenuri anulate din cauza ”măsurilor greșite ale managementului CFR Călători”

Sindicaliștii au criticat ”măsurile greșite ale managementului CFR Călători de anulare în anul 2025 a 320 de trenuri cu circulație zilnică și de renunțare la acestea și în noul mers de tren din 2026 pe motiv că sunt nerentabile”.

Ei susțin că începând cu noul Mers al Trenurilor, care va intra în vigoare pe 14 decembrie, trenurile anulate de CFR Călători se vor dovedi a fi foarte rentabile pentru operatorii privați, ”pentru că atunci se vor găsi bani de subvenție pentru trenurile luate de la CFR Călători cu acceptul managementului companiei”.

CFR Călători fără bani de salarii în lunile noiembrie și decembrie

În atenția sindicaliștilor din conducerea FSTFR s-a aflat și recenta rectificare bugetară operată de Guvernul României, prin care s-a luat de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii suma de aproape două miliarde de lei, fapt ce a făcut ca sistemul feroviar să se blocheze. ”S-a ajuns la lucrul pe caiet cu CFR Călători, prin subcompensarea și plata parțială a facilităților de călătorie, deși exista Ordonanța Trenuleț care obliga Guvernul României ca în anul 2025 să asigure pentru CFR Călători compensația din anul 2024 actualizată cu rata inflației, ceea ce corespundea întru totul Regulamentului European”, susțin liderii sindicali.

Rodrigo Maxim declarase anterior că Guvernul a lăsat fără salarii pe perioada sărbătorilor de iarnă, în noiembrie și decembrie 2025, circa 36.000 de salariați. Mai exact, liderul sindical susținea că pentru ultimele două luni din acest an nu mai sunt bani de salarii la societățile și companiile feroviare de stat.

”Mecanicii de locomotivă să se declare inapți”

”S-a supus la vot și s-a votat în unanimitate ca mecanicii de locomotivă aparținând CFR Călători, în momentul în care nu-și primesc salariile conform CCM să se prezinte la muncă, să întocmească raport de eveniment în care să menționeze că sunt inapți din cauza problemelor ce le creează lipsa salariilor la termenele prevăzute de CCM în vigoare, pentru a nu pune în pericol siguranța circulației și pentru a nu produce evenimente feroviare în baza cărora ulterior să li se desfacă contractele individuale de muncă, ținând cont că directorul general domnul Traian Preoteasa are astfel de obiceiuri”, se mai arată în documentul citat.

_________________
Linia 86 de troleibuze este preferata mea Smile
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
guest



Data înscrierii: 30/Sep/2006
Ultima vizita: 11/Noi/2025
Mesaje: 11086
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Lun 20 Oct 2025 20:45:48    Titlul subiectului: 222647

De ce mai este Traian Preoteasa director la CFR ? De ce nu este demis ?

Articolul se gaseste aici

Citat:
BREAKING. Ministrul Transporturilor a ajuns la capătul răbdării cu CFR Călători și Traian Preoteasa

Într-o declarație făcută Club Feroviar, ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban, afirmă că e conștient de subfinanțarea căii ferate dar că trenurile trebuie să meargă. Așteaptă un audit, mai întâi.

„Sistemul feroviar este subfinanțat. Asta este adevărul. Subvenția nu este plătită la timp și nici nu este adaptată la situația actuală a prețurilor. Sunt multe datorii adunate în timp. Poate fi vorba și de un management defectuos la aceste companii, cumulat cu această subfinantare. Anunț, însă, public că răbdarea mea a luat sfârșit. Ori merg trenurile, ori cineva va pleca acasă.

Ministrul Transporturilor promite un audit financiar (reamintim că există unul comandat de CFR Călători, altul comandat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Prin audituri, cele două părți par a dori să se acopere cu documente și să aducă de partea lor contabilii socotiți a fi chipurile obiectivi). „Prefer să nu pronunț un nume acum la cald, o să fac rapid un audit financiar și apoi voi spune public care sunt cauzele acestui blocaj. În calitate de ministru dar și ca om, sunt asumat, dar nici nu e corect să umblăm cu două măsuri. Directorii companiilor organizate pe Ordonanța 109, au foarte multe drepturi. Acum să își asume și să țină cont și de obligațiile pe care le au. Aștept puncte de vedere și analize. Repet!! Așa nu mai merge”, a declarat în exclusivitate pentru Club Feroviar.

De-a șoarecele și pisica

Declarațiile vin în contextul în care, pare-se, între CFR SA CFR Călători și ARF are loc un joc gen șoarecele și pisica. CFR SA scoate trenurile CFR Călători de pe șine pentru a le readuce după câteva zile de tras pe dreapta, ARF refuză majorări consistente ale compensațiilor invocând legislația și resursele existente iar CFR Călători anulează trenuri în încercarea disperată de a își micșora costurile (chiar dacă pierde și compensația aferentă trenurilor anulate).

După cum a scris aici Club Feroviar, începând din noaptea de luni spre marți vor fi zeci de trenuri CFR Călători suspendate de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, căreia operatorul feroviar de stat nu i-a achitat restanțele acumulate la plata tarifului pentru utilizarea infrastructurii.

CNCF CFR SA a anunțat luni după amiază că, începând cu data de 21 octombrie 2025, ora 00:01, se suspendă temporar circulația unui număr de trenuri operate de Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA, ca urmare a neachitării la termen a sumelor restante aferente achitării Tarifului de Utilizare a Infrastructurii (T.U.I.), conform obligațiilor contractuale. La această dată, sumele restante aferente achitării T.U.I.-ului se ridică la 100.203.237,65 lei .

În același timp sursele Club Feroviar explică faptul că datoriile CFR Călători la Electrificare CFR sunt chiar mai mari, operatorul național beneficiind de o eșalonare acordată de furnizorul de electricitate.

_________________
Linia 86 de troleibuze este preferata mea Smile
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
guest



Data înscrierii: 30/Sep/2006
Ultima vizita: 11/Noi/2025
Mesaje: 11086
Locație: Bucuresti

MesajTrimis: Mar 11 Noi 2025 14:30:53    Titlul subiectului: 222798

Cineva vrea oare sa privatizeze CFR Calatori ? Nu inteleg avalansa asta de stiri cu falimentul iminent al CFR-ului. Articolul se gaseste aici

Citat:
Consiliul de Administrație al CFR Călători vorbește de pericolul falimentului

Consiliul de Administrație al CFR Călători menționează în ultimul raport semestrial pericolul dizolvării companiei conform prevederilor legale, în lipsa unui ajutor din partea statului, concretizat în noi infuzii la capitalul social. Cifrele arată că sub conducerea lui Traian Preoteasa compania se prăbușește.

Sub șefia managerului Traian Preoteasa, compania CFR Călători și-a continuat declinul și în primul semestru al acestui an, în pofida unui reviriment al acestui transport la nivel european. Mai rău, CFR Călători pierde piață în favoarea operatorilor privați, ceea ce pe termen lung va duce societatea și mai mult în groapă. Raportul Consiliului de Administrație CFR Călători vorbește de „probleme grave” ale societății.

Cota de piață în scădere

Una dintre probleme este aceea că operatorul nu a ajuns nici măcar la nivelul de activitate ante-pandemie, ba mai mult se află în scădere an de an, spre deosebire de operatori privați care sunt în creștere. În perioada 2019-2024, CFR Călători a pierdut 4 puncte procentuale, de la 88,60% la 84,51% în timp ce operatorii privați au crescut la 15.49% de la 11,40%.

„Din perspectiva CFR Călători, trebuie considerată îngrijorătoare inclusiv tendința de creștere a cotei de piață a operatorilor concurenți (…) care este de natură să amplifice riscul privind degradarea situației economice și financiare a CFR Călători. Tendința de scădere a parcursului total al trenurilor operate de CFR Călători, care este mult mai accentuată decât cea înregistrată la nivelul sistemului feroviar român, reprezintă un motiv major de îngrijorare, deoarece semnalează existența unor probleme grave la nivelul societății, de natură să afecteze sever competitivitatea serviciilor CFR Călători și să conducă la degradarea situației economice și financiare a societății”.

O superioritate relativă

Prin natura serviciului public, CFR Călători domină transporturile pe distanțe mari. Aceasta nu semnifică neapărat o situație bună a societății. „CFR Călători înregistrează performanțe superioare în raport cu concurența în ceea ce privește o serie de indicatori relevanți, precum distanța medie de călătorie, parcursul total al trenurilor și utilizarea trenurilor. Poziția dominantă de pe piața transporturilor feroviare de călători și superioritatea în ceea ce privește indicatorii de performanță analizați nu sunt suficiente pentru a asigura o situație financiară bună a societății. Trebuie considerată îngrijorătoare tendința de degradare a performanțelor CFR Călători și ale sistemului feroviar în ceea ce privește numărul călătorilor transportați pe calea ferată, precum și în ceea ce privește parcursul total al călătorilor transportați pe calea ferată. Această tendință constituie premisa unei tendințe de degradare a situației economice și financiare a CFR Călători”.

Scădere a activității

Tendința de scădere a parcursului total al trenurilor operate de CFR Călători, care este mult mai accentuată decât cea înregistrată la nivelul sistemului feroviar român, reprezintă un motiv major de îngrijorare, deoarece semnalează existența unor probleme grave la nivelul societății, de natură să afecteze sever competitivitatea serviciilor CFR Călători și să conducă la degradarea situației economice și financiare a societății, afirmă Consiliul de Administrație, din care face parte și Traian Preoteasa, în raportul disponibil aici.

Din ce în ce mai puține trenuri și călători

Cifrele incluse în raport demonstrează faptul că CFR Călători are o pondere din ce în ce mai redusă pe piață:

În semestrul I al anului 2025 la nivelul CFR Călători s-a înregistrat o scadere a traficului față de semestrul I al anului 2024, fiind obținute următoarele rezultate:

Trenurile circulate/zi în semestrul I al anului 2025 (în cadrul OSP) în medie 942 trenuri/zi reprezintă o scadere cu 13,34 % față de semestrul I 2024;
Oferta de transport (exprimată în tren.km), în cadrul OSP, în semestrul I 2025 – 21.360 mii tren.km, a scazut față de aceeași perioadă a anului 2024 cu cca. 7,86%.

Trendul descendent al valorilor indicatorilor statistici, călători expediați și călători km, în semestrul I 2025 a fost determinat de: scăderea ofertei feroviare (trenuri suspendate); reducerea semnificativă a numărului de studenți ca urmare a Ordonanței de Urgență nr. 156 din 30 decembrie 2024, conform căreia aceștia pot călători doar pe distanța/rutele dintre localitatea de domiciliu și localitatea în care se află instituția, pe tot parcursul anului universitar.

Volumul de călători (exprimat în călători expediați):

în trimestrul I 2025 – 12.062 mii călători expediați a scăzut față de aceeași perioadă a anului 2024 cu cca. 8,09%;

în trimestrul II 2025 – 12.072 mii călători expediați a scăzut față de aceeași perioadă a anului 2024 cu cca. 8,64%;

în semestrul I 2025 – 24.134 mii călători expediați, a scăzut față de aceeași perioadă a anului 2024 cu cca. 8,37%. Parcursul călătorilor (exprimat în călători km):

în primul trimestru al anului 2025 este de 997 mil călători km – a scăzut față de aceeași perioadă a anului 2024 cu cca. 8,95%;

în al doilea trimestru al anului 2025 este de 1.105 mil călători km – a scăzut față de aceeași perioadă a anului 2024 cu cca. 10,88% · în primul semestru al anului 2025 este de 2.103 mil călători km – a scăzut față de aceeași perioadă a anului 2024 cu cca. 9,97%.

Scăderi pe toate categoriile

Indicatorul tren.km IC+IR+R pentru semestrul I 2025 înregistrează o scadere față de semestrul I al anului 2024 cu cca. 7,86%. Defalcat, pe rang de tren, tren.km IC înregistrează o scadere față de aceeași perioadă a anului 2024 cu cca. 3,41%, IR înregistrează o diminuare față de aceeași perioadă a anului 2024 cu cca. 4,34%, în timp ce tren.km R înregistrează o scadere cu cca. 10,28% față de aceeasi perioada a anului 2024.

Datorii și cifre financiare dezastruoase

Dacă nu ar fi ajutorul statului, CFR Călători ar ajuge aproape de faliment. O cerință legală pentru societățile comerciale este ca activul net al acestora (active minus datorii) să nu coboare sub jumătate din capitalul social. Or, aceasta este situația în care se găsește compania și din care periodic statul o scoate prin majorări de capital social.

„Având în vedere faptul că la închiderea anului financiar 2022 activul net al societății, determinat ca diferența între totalul activelor și totalul datoriilor acesteia, s-a diminuat la mai puțin de jumătate din valoarea capitalului social, Consiliul de Administrație a convocat de urgență AGA în baza legii 31/1990 în baza art. 15324 din Legea societăților nr.3 1/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care prevede: ”(1) Dacă consiliul de administrație, respectiv directoratul, constată că, în urma unor pierderi, stabilite prin situațiile financiare anuale aprobate conform legii, activul net al societății, determinat că diferență între totalul activelor și totalul datoriilor acesteia, s-a diminuat la mai puțin de jumătate din valoarea capitalului social subscris, va convoca de îndată adunarea generală extraordinară pentru a decide dacă societatea trebuie să fie dizolvată (…) În urma Adunării Generale conform H nr 16/10.07.2023 s-a stabilit, în vederea evitării dizolvării societății, prezentarea de către Consiliul de Administrație a măsurilor de redresare astfel încât până la închiderea exerictiului financiar 2023, respectiv luna mai 2024, activul net să fie reîntregit”.

Cifrele sunt dezastruoase

Veniturile la primele șase luni au fost la nivel de 87% față de anul trecut (1,48 miliarde lei față de 1,69 miliarde lei în 2024, scădere de 215 milioane lei, aproape 13%), cheltuieli mai mici, dar scăderea e mai redusă decât cea a veniturilor (scădere de 75 de milioane, dar sunt 5%), per total o pierdere de 238 de milioane de lei față de 98 de milioane de lei anul trecut cu 140 de milioane de lei mai mare.

Datoriile societății sunt de 301 milioane lei, din care:

la Electrificare CFR 64 milioane lei;

la CFR SA 58 milioane lei, sumă egală datorată și la SCRL Brașov;
Oscar Donstream 54 milioane lei;

14 milioane lei la REMAR Pașcani;

7,8 milioane lei la Atelierele Grivița etc.

Creanțele CFR Călători ar fi de 71 milioane de lei, care însă nu se știe dacă sunt recunoscute de Autoritate. În rest, raportul CA conține și alte cifre la fel de relevante care demonstrează picajul în care se află CFR Călători sub Traian Preoteasa.

Preoteasa, fără vină?

I se poate imputa situația directorului general CFR Călători? Desigur, nu putem afirma că falimentul companiei este cauzat sută la sută de Traian Preoteasa. Infrastructura e din ce in ce mai proastă de la an la an (dar la fel de proastă e și pentru operatorii privați), noile rame achiziționate de România din fonduri europene întârzie să vină, inflația roade din veniturile companiei și umflă costurile, însă aceasta se întâmplă și cu operatorii privați.

Dar toate aceste provocări erau cunoscute directorului general când acesta a candidat pentru funcția de director general. Sumele grase umflate de el (nu le-am numi grase dacă Preoteasa ar aduce companiei măcar un leu profit și nu pierderi de sute de milioane de lei anual) îi vin oricât de prost îi merge companiei de stat. Aproape că te poți întreba cu cât ar merge mai rău compania dacă aceasta ar fi condusă de cineva care nu are nici în clin, nici în mânecă cu managementul unui operator feroviar. Este, de asemenea, dificil de înțeles care e contribuția sa, atât timp cât aceasta, cu sau fără el, tot pierde bani.

_________________
Linia 86 de troleibuze este preferata mea Smile
Sus
Vezi profilul utilizatorului Trimite mesaj privat
Afișează mesajele pentru a le previzualiza:   
Crează un subiect nou   Răspunde la subiect    Pagina de start a forumului TRAM CLUB ROMANIA -> Trenuri Ora este GMT + 2 ore
Du-te la pagina Anterioară  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Pagina 10 din 10

 
Mergi direct la:  
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum
Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum
Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum
Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum
Nu puteți vota în chestionarele din acest forum
Nu puteți atașa fișiere în acest forum
Puteți descărca fișiere în acest forum



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Varianta în limba română: Romanian phpBB online community